reklama
kategoria: Kraj
5 czerwiec 2024

Budowa głębokowodnego nabrzeża T3 w Baltic Hub zakończy się pod koniec 2025 roku

zdjęcie: Budowa głębokowodnego nabrzeża T3 w Baltic Hub zakończy się pod koniec 2025 roku / fot. PAP
fot. PAP
Trwająca od dwóch lat budowa głębokowodnego nabrzeża T3 w Baltic Hub w Gdańsku zakończy się pod koniec 2025 roku - zapowiedziało biuro prasowe spółki. W środę na terenie terminalu wmurowano kamień węgielny.
REKLAMA

Dyrektor Generalny Baltic Hub Charles Baker, cytowany w komunikacie podkreślił, że dzięki tej inwestycji Baltic Hub stanie się jednym z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie, zwiększając moce przeładunkowe do 4,5 mln TEU rocznie. "To nie tylko znaczący wzrost potencjału operacyjnego i nowe możliwości rozwoju dla naszych klientów, ale także korzyści zarówno dla całej polskiej gospodarki, jak i rynków Europy Środkowo-Wschodniej" - podkreślił.

Budowa trzeciego głębokowodnego nabrzeża rozpoczęła się w październiku 2022 roku. Jej wykonawcą jest konsorcjum firm Budimex i DEME.

Jak podało biuro prasowe spółki, w ramach prac utworzono 36-hektarową sztuczną wyspę. Zakończono zakres robót czerpalnych, a na powstałej wyspie trwa kolejny etap prac budowlanych.

"Nieczęsto zdarza się realizować projekty, dzięki którym Polska powiększa się i to dosłownie o 36 ha. Te 36 ha to jest okno na wielki świat transportu morskiego, to jest szansa na rozwój, na zrobienie kolejnego kroku w budowie tak ważnej części polskiej ekonomii, jaką jest gospodarka morska" - powiedział cytowany w komunikacie sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Podkreślił, że do Gdańska będą wpływać po najważniejszych szlakach transportowych największe na świecie kontenerowce. "Wzrost tego wolumenu przeładunkowego do 4,5 mln TEU sprawia, że będziemy mieli w Polsce jeden z największych tego typu terminali na kontynencie i z tego możemy być bardzo dumni" - ocenił.

Zapewnił, że polski rząd wspiera wszystkie inwestycje, które służą rozwojowi gospodarczemu, polskiej gospodarce i rozwojowi gospodarki morskiej. "Jestem przekonany, że dzięki takim przedsięwzięciom jak rozbudowa Baltic Hub polska gospodarka morska jest na dobrym kursie" - dodał.

Nowe nabrzeże o długości 717 m i głębokości 17,5 m oraz place składowe wyposażone będą w najnowocześniejszy sprzęt – 7 suwnic nabrzeżowych STS i 20 półautomatycznych suwnic placowych RMG, których pierwsze części zostaną dostarczone we wrześniu br.

Wskazano, że nowy terminal T3 będzie półautomatyczny. To oznacza, że operatorzy będą mogli zdalnie sterować urządzeniami z ergonomicznie zaprojektowanych stanowisk, co - jak oceniło biuro prasowe - zapewni bezpieczne, wydajne i nowoczesne środowisko pracy przez cały rok.

Według spółki po zakończeniu budowy zdolności przeładunkowe Baltic Hub zwiększą się o 1,5 mln TEU (kontenerów 20-stopowych), by osiągnąć łącznie 4,5 mln TEU rocznie, co bezpośrednio przełoży się na wzrost konkurencyjności polskiego sektora portowego. Ma to wpłynąć na rozwój gospodarczy regionu i kraju.

W komunikacie podano, że inwestycja jest odpowiedzią na rosnące potrzeby logistyczne regionu oraz globalne trendy w handlu morskim. "Projekt T3 wprowadza nowe rozwiązania technologiczne, które zwiększą wydajność i efektywność, jednocześnie poprawiając bezpieczeństwo i komfort pracy pracowników terminala" - przekazano.

Zapewniono, że już na etapie planowania projekt był realizowany z poszanowaniem środowiska naturalnego, z pełną ochroną życia morskiego i siedlisk w regionie.

Całkowite zakończenie prac na terminalu T3 wraz z oddaniem sprzętu do użytku planowane jest na koniec 2025 roku. Koszt inwestycji to około 2 mld zł (ok. 450 mln euro). Będzie ona finansowana wyłącznie ze środków własnych Baltic Hub oraz środków pozyskanych od zewnętrznych kredytodawców.

Baltic Hub, który został uruchomiony w 2007 r. pod nazwą DCT Gdańsk, posiada zdolność przeładunkową do 3 mln TEU rocznie. Łączna długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km, co pozwala na obsługę czterech statków jednocześnie. Terminal obsługuje ponad 700 statków rocznie, w tym największe kontenerowce świata.

W 2023 roku terminal obsłużył 2,05 miliona TEU i zatrudnia ponad 1,4 tys. osób.(PAP)

pm/ malk/

PRZECZYTAJ JESZCZE
Materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez [nazwa administratora portalu] na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
pogoda Opole Lubelskie
-1.2°C
wschód słońca: 06:59
zachód słońca: 15:37
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Opolu Lubelskim